poniedziałek, 26 marca 2018

kroszonki opolskie


Zdobienie jaj to jeden ze zwyczajów wielkanocnych.
Na Opolszczyźnie (gdzie mieszkam) tradycja ta sięga X wieku. Początkowo jaja zdobione były woskiem w geometryczne wzory przy użyciu drewnianego patyczka. W XIX wieku pojawiła się nowa technika - drapanie (rycie) wzorów przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Miejscowa ludność zaczęła nazywać tak zdobione jaja kroszonkami - od słowa krasa, oznaczającego czerwień lub urodę.
 Sami zobaczcie jak cudnie wyglądają:

(zdjęcie z FotoForum|Gazeta.pl)

Moja kroszonka nie została wydrapana - na styropianowe jajo nałożyłam wzór z masy plastycznej i mikrokulek. 
Całość pokryłam czarnym gesso a wypukłe wzory potraktowałam pastą pozłotniczą.
Mam nadzieję że moje jajo jest choć trochę podobne do oryginału ;-)



Smacznego jajka :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz